Elektrotechnika
ŠVP: Akreditace: MŠMT-12961/2013-212 ze dne 21.března 2013, účinnost od 1. září 2019, platnost do 31. srpna 2025
Popis oboru
Student vzdělávacího programu Elektrotechnika – elektromechanické systémy má vědomosti a dovednosti, které mu umožňují úspěšně vykonávat činnosti, vyskytující se v oblasti elektrotechniky, senzoriky, automatizační techniky, programovatelných strojů a též v oblasti řízení výroby v elektrotechnice a mechatronice. Je vybaven i znalostí informačního i personálního managementu a marketingu; to mu umožňuje uplatnit se v praxi ve vývojových, projekčních, konstrukčních, výpočtových a výrobních útvarech závodů nebo jako střední řídicí článek menších a středních firem s počítačově integrovanými koncepty řízení. Získávají též elektrotechnické vzdělání, umožňující získat osvědčení dle § 6 NV č. 194/2022 (původně č. 50/78 Sb.). Je rovněž připraven řešit technologické projekty výroby, včetně manipulace s materiálem a robotizace. Dále se může uplatnit jako provozní a výrobní technik.
Oblasti vzdělávacího programu:
Oblast jazykového vzdělávání
Jazykové vzdělávání pokračuje v rozvíjení komunikativních kompetencí studentů, učí je užívat jazyka jako prostředku dorozumívání a myšlení, sdělování a výměny informací z osobního a společenského života; rozšiřuje se a prohlubuje o rozvoj odborných jazykových znalostí v oblasti strojírenské výroby. Studenti si osvojí jazykové znalosti, potřebné pro komunikaci v technické oblasti a současně i pro orientaci v oblasti ekonomické a tak plní vedle všeobecně vzdělávací funkce i funkci odbornou. Jazykové vzdělávání směřuje ke komunikativním dovednostem (jazykový cíl), podporuje rozvoj kognitivních znalostí studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné odborné literatury (vzdělávací cíl) a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur, napomáhá vytváření či ovlivňování postojů studentů - vzájemnému porozumění, toleranci a demokratickému občanství; posiluje získané návyky a myšlenkové postupy vedoucí k samostatné duševní práci a efektivnímu studiu cizích jazyků. Znalost cizího jazyka slouží ke zprostředkovanému poznání jiných kultur a jiného společenského života a vzbuzuje zájem o kulturu zemí studovaného jazyka a o setkávání a spolupráci s nositeli cizího jazyka.
Oblast ekonomického vzdělávání
V této oblasti je kladen důraz především na získávání znalostí z oblasti podnikové ekonomiky, marketingu a managementu a znalostí práva, potřebných pro úspěšnou řídicí práci na úrovni středního článku řízení podniku, popř. řízení vlastní firmy.
Oblast komunikace
V oblasti komunikace je cílem jednak osvojení základních znalostí a technik z oblasti psychologie a sociologie, využitelných především pro komunikaci s obchodními partnery, se zákazníky, pro řízení pracovního kolektivu a pro komunikaci s vrcholovým managementem firmy. Dalším cílem je osvojení technik grafické komunikace, tj. čtení a vytváření výkresů strojních součástí a celků, popř. další technické dokumentace. Nepominutelné jsou i dovednosti komunikace s prostředky výpočetní techniky a vytváření různých druhů dokumentů, získávání nejrůznějších informací a komunikace s obchodními partnery prostřednictvím této techniky. Při vzdělávání v této oblasti je věnována patřičná pozornost i rozvoji asertivity studentů.
Oblast odborných technických znalostí a dovedností
Studenti získají vědomosti a praktické dovednosti v oblasti elektrotechniky a elektromechaniky.
Oblast bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Výchova k bezpečnosti práce a ochrany zdraví vychází z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Absolventi jsou seznámeni:
- s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
- s protipožárními předpisy,
- s technologickými postupy,
- s používáním technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
- se zásadami používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů.
Uplatnění
Absolventi se mohou uplatnit ve strojírenských firmách jako:
- samostatný elektronik
- mechatronik,
- energetik,
- samostatný technik, výzkumný a vývojový pracovník,
- samostatný technik zkušebních zařízení,
- programátor PLC automatů.
Mohou se uplatnit i v nestrojírenských firmách, zejména v útvarech péče o strojní zařízení, jako pracovníci řízení výroby apod. Další uplatnění mohou nalézt v oblasti vzdělávání jako:
- učitel praktického vyučování a odborné praxe vyšší odborné školy,
- učitel praktického vyučování střední školy,
- učitel odborného výcviku střední školy.
Obor je určen především absolventům technických maturitních oborů, mohou jej však studovat i absolventi ostatních maturitních oborů.
Program vyučovaného oboru, způsob a ukončení jednotlivých předmětů a seznam doporučené literatury je k nahlédnutí u příslušného zástupce ředitele školy.